Together we are...

Friday, December 31, 2010

Kamu Cintakan Dunia Tapi Akhirat Tempat Kembali Kamu!

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...

Renungan untuk kita semua:
1) Dari bujang-kahwin No 1 ---- no.2 (KALAU BOLEH, JANGAN - MESTI ADIL) ----- DLL.

2) Dari pakai motor --- Honda ---- BMW ..... seterusnye..

3) Badminton ----- Golf ----

4) Rumah sewa---- rumah flat  --- kondo ....  rumah teres --- banglow...

5) Technician ----supervisor ----- engineer --- manager...

6) Tv 14' --- 21' --- 29' ---- Home theater....

7) KL  --- Langkawi --- Bangkok ...  Australia ...... Europe

8) Dalam semua segi kita mahukan perubahan kearah yang lebih baik dan glamour...

9) mancing kat parit /longkang ---- sungai --- kolam (bayar punye)---- laut ! dalam (sewa bot mewah)...... Kelong

TETAPI...
Kita Juga Lupa...Semakin Banyak Kita Kecapi Kejayaan, Semakin Hampirlah Saat Kematian Kita....

Ditakuti Semakin Berjaya, Kita Semakin Lupa, Semua Yang Kita Dapat Adalah Pemberian Tuhan...'On Loan'...

Setiap Kali Kita Buat Action Plan Atau Buat Revision, Berapa Banyakkah Kita Masukkan Item-Item Yang Membawa Kearah 'Persediaan Untuk Mati'

Umpamanya:

1) tak sembahyang ---- pastikan sembahyang---jadikan amalan....

2) banyak maksiat ----- kurangkan ----- hapuskan...

3) Bangi ---- madinah ---- mekah---

4) sedekah $1.00 ---- $10.00 --- $100.00/

5) sembahyang dirumah --- sembahyang di surau/masjid....

6) 5 jam sehari menonton TV ----- 3 jam TV & 2 jam majlis ILMU....

7) 3 jam baca suratkabar/majallah/internet ----- 2 jam majallah/surat khabar/internet & 1 jam membaca AL QURAN /selawat , zikir.

8) Apa apa aktiviti yang hasilnya adalah untuk AKHIRAT.

Tetapi apa yang banyak berlaku pada ZAMAN AKHIR ini ialah PERSONAL improvement banyak kepada kearah KEDUNIAAN SEMATA. Perkara berkaitan AKHIRAT slowly diketepikan....

Contohnya:

Kalau dulu rajin dan tak tinggal 5 waktu, tetapi beransur-ansur........

Kalau dulu tak kenal DANGDUT/KARAOKE... bila tuhan beri kenaikan pangkat & gaji lebih benda seperti ni dah jadi biasa... Macam macam lagi yang kita pun sedia maklum dan tahu... malah berlaku dikalangan ahli keluarga kita, jiran, rakan-rakan, DLL. Jadi samalah kita membuat BALANCE ACTION! PLAN, BALANCE OBJECTIVE & TARGET dan BALANCE IMPROVEMENT.

Tuhan beri semua makhluk didunia ini 24 jam sehari, tiadalah seorang pun yang mendapat kurang atau lebih barang sesaat pun... Tuhan juga memberi kita peluang untuk menggunakan masa yang ada untuk di manfaatkan...dengan sebaik mungkin.. Tuhan hanya mahu kita beramal selama lebih kurang 40~~50 tahun demi untuk mendapat balasan Syurga untuk selamanya...

Infiniti...

Semuga tuhan terus memberi kita petunjuk dan hidayah untuk kita berjaya di dunia dan akhirat.

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus .

3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung disyurga mengikut kehendak mereka.

5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung diudara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.'


Telah bersabda Rasullullah S.A.W:

'Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang! mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3.Orang berpuasa di hari Arafah.'

Sekian untuk ingatan kita bersama.

Wallahu'alam.

Thursday, December 30, 2010

Surat daripada syaitan.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..


Wahai anak adam,

Aku melihatmu kemarin saat engkau memulai aktiviti harianmu, Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu.Bahkan kemudian kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulakan santapanmu juga tidak sempat mengerjakan solat Isya' sebelum berangkat ketempat tidurmu.Kau benar2 orang yang "bersyukur".

Aku menyukaimu. Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu yang tidak sanggup mengubah cara hidupmu. Hai Bodoh, Kamu millikku. INGAT, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama, dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu. Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah. Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah. ALLAH sudah mencampakkan aku dari syurga dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk membalaskannya.

Kau lihat ALLAH MENYAYANGIMU dan DIA masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan. Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka. Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menambahkan kemurkaan Allah. ALLAH Aku benar-benar berterima kasih padamu, kerana aku sudah menunjukkan kepada-NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani. Kita tonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong, munafik, makan sekenyang-kenyangya, bergosip, menghakimi orang, menikam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua, Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk dan macam2 lagi. Sungguh seronok aku bila bersamamu.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja. Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama selama-lamanya.

Aku masih memiliki rencana2, bahkan ia takkan habis sehingga hari kiamat. Ini hanya merupakan surat penghargaanku untuk mu. Aku ingin mengucapkan 'TERIMA KASIH' kerana sudah mengizinkanku memanfaatkan hampir semua masa hidupmu. Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu. Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa. Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu. Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda. Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang lain. Ajarkan mereka agar jadi sepertimu juga, jadi orang-orang yang bodoh. Haha~

Selamat tinggal dan semoga kita bertemu di neraka, Haha~

Hujan pasti berhenti.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Tirai 2010 bakal ditutup lagi dua hari lagi.Dan bermakna umur saya bakal bertambah setahun lagi.Komitmen makin bertambah seiring dengan tuntutan kehidupan.Errrrr...kahwin?Ok.Belum masanya lagi untuk bercakap tentang perkahwinan.Kalau ada jodoh tak ke mana.Hanya mampu berdoa agar yang terbaik sentiasa ada untuk diri ini.InsyaAllah.
hujan yang memberi makna tersendiri kepadaku..
Hadiah untuk Malaysia tahun ini?Dah tentu menang Piala Suzuki AFF.Dan malam tadi juga PM umumkan Jumaat cuti umum sebagai meraikan kemenangan Malaysia setelah sekian lama.Nah!Hadiah terbaik untuk setiap pemain menjelang 2011.Bila dah lama tak ikuti perkembangan bola ni,so semuanya macam angin lalu je.Dan lebih penting,dah takda sense kat pemain-pemain,even Christiano Ronaldo muncul depan mata sekalipun.Hehe.Bila kawan-kawan semua pakat berebut jejaka-jejaka itu(gol keeper kot asenya),senyuman je mampu terukir.Ya.Satu masa dulu saya pernah datang kegilaan tu.Cuma,sampai masa sendiri akan penat.Tapi,itu sesuatu yang seronok bila berkongsi dengan teman-teman tentang perasaan dan kegilaan itu. (errrrrkkkk!)
Hadiah untuk diri kita tahun ini?Kelukaan,kekecewaan dan kesedihan?Tahun ini takkan berakhir dengan semua itu.Sebab hujan yang menyebabkan banjir pasti akan berhenti.Bukan setiap hari akan turun.Panas akan muncul jua akhirnya.Begitulah juga dengan setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya.Kemenangan Malaysia hari ini yang dipuji pasti akan dicemuh andai Malaysia kalah kelak.Orang yang berjaya bukan selamanya berada di atas.Akan ada masanya dia duduk di bawah untuk merasa peritnya orang yang jatuh.Orang yang bahagia sebenarnya terlebih dahulu merasai kesedihan.Dan para jutawan bukan sekelip mata menjadi kaya,sebaliknya telah melalui pelbagai perkara dalam hidup mereka untuk sampai ke tahap itu.Itulah kehidupan.Tak kira berapa kali kamu jatuh tetapi berapa kali kamu bangkit semula itu yang lebih penting.
Wallahu'alam~

Berapa harga isteri anda?

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Hargailah isteri anda......

Mulianya seorang isteri disisi Allah...Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak.Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.Biarlah buruk mana isteri anda,sayangilah mereka......

Beruntungnya seorang wanita yang ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh....7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.Cuti bersalin juga sehingga 60 hari ,Bila dah bersalin tu, susukanlah anak...jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak...Si suami pulak, jgn la berebut dengan anak untuk menyusu pulak....Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah ,Tapi bila dah habis cuti tu.. . layanlah suami..."offer" lah pada suami ,Nabi bersabda: berjimak dgn isteri itu pahala ...jangan buat deekkk jeee,jangan buat alasan itu dan ini pulak....ingat tu si isteri yee!!!Kata nak pahala lebih...  

Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.....sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...

Satu lagi berita gembira untuk wanita, Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.Untuk orang bukan Islam,  dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran seksa kubur.Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah..ganjaran Alah ke atasnya jua. .

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian.Sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya,jadi dia pun memberi pahalanya kepadasuami untuk lepas masuk syurga.Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.


Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki),lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.


"Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgamu ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang mengharap belas darimu ....

"Ya Allah...
jadikanlah kami hamba-hamba mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa-dosa kami, kedua  ibubapa kami,
dosa semua umat-umat islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"......


Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah..
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing,dan kalimah ini  di sebelah yang satu lagi,pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini. Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah  'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!"


Marilah kita ucapkan kalimah ini:
"Laa ilaaha illallah!" x 10 

Friday, December 24, 2010

Alhamdulillah.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Dian Sastro:
Disaat waktu berhenti... kosong
Dimensi membutakan mata, memekakkan telinga
Lalu diri menjadi hampa
Saat paradigma dunia tidak lagi digunakan untuk menerka*
Sadarku akan hadirmu, mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

Yassin:
Ult li albi bissaraha (I'm opening up my heart with honesty)
Hayya nab'idil karaha (Let's avoid the hated and hatred)
Syakkireena a' kulli ni'ma (Let's remain thankful with what we have)
Ba' ideena anil fattana (Let's avoid all lies and sins)

Malique:
Merenungi luar jendela, mengagumi kebesaran yang Maha Esa
Ku menilai kehidupan dari sudut berbeza
Tak memadai hanya kecapi rasa selesa
Maukan harta yang mampu beli 1 semesta
Berpesta ke pagi botol bergelimpangan
Kekasih muda bukan setakat berpegang tangan
Harta dan jamuan nafsu tidak berkekalan
Bila menjelang tua bukan itu jadi bekalan
Dan jangan puisi ini disalah tafsir pula
Bukan berkhutbah cuma betuli diri jua
Ingin hidup sempurna aset nilai berjuta,
Saling tukar wanita, senyum dan mati tua
Bakat dikurnia jangan disalah guna
Jangan kufur nikmat yang diberi percuma
Guna kelebihan untuk hikmah bersama
Jagalah nama hidup penuh pementasan dan drama
Ada berisi ada yang kurus, ada melencong ada yang lurus bukan semuanya tulus
Ada sempuna ada kurang upaya ada yang jadi buta hanya bila sudah kaya
Sebesar rumah bermula dengan sekecil bata, boleh hilang dalam sekelip mata
Ucaplah alhamdulillah bukannya sukar, kerna semua yang kaya atau besar
Tetap Allahuakbar!

Joe Flizzow:
Jadikanlah ku tentera Fisabilillah yang tertera di kalimah harap memanduilah
Entah apabila persimpangan tiba, hidup penuh dengan rintangan harus kuhadapinya
Harapku tidak lupa diri bila gembira, dan cuma mula mencari kau disaat hiba
Ku cuma manusia penuh dengan kesilapan tapi bisa membezakan cahaya dan kegelapan
Tabah bila dihalangan duri onak dan cobaan
Teguh bila dicobakan keruh kuasa dan perempuan
Oh, Sentiasa legar diminda, dikejar dan dipinta dari zaman bermula hingga ke akhirnya
Ku mengerti siapa ku tanpamu disisi dan apa guna posisi juga posesi
Sementara ini cuma hanya puisi, nukilan tulisan dan bisikan isi hati
Mencari ketenangan, menjiwai peranan menepati pesanan janji juga saranan
Alhamdulillah atas kurniaan rezeki, moga tidak leka dalam perjalanan ini

Yassin:
Ult li albi bissaraha (I'm opening up my heart with honesty)
Hayya nab'idil karaha (Let's avoid the hated and hatred)
Syakkireena a' kulli ni'ma (Let's remain thankful with what we have)
Ba' ideena anil fattana (Let's avoid all lies and sins)


Ahli Fiqir:
Aku yang memandang di dalam lubuk hati, mencari-cari zat rahsia yang katanya tersembunyi
Aku yang melihat alam meliputi wujud menyertai lalu ku pindahkan alam ke dalam mata hati
Aku hakiki, aku mengerti segala yang terjadi di langit dan di bumi
Gunanya tiada fantasi, pelik dan benar, qada' dan qadar kau berilah ku kekuatan
Agar dapat ku hindarkan segala kesesatan
Usah kau biar nafsuku terliur dari pandangan majazi ini,
Aku yang hodoh lagi hina amat benar merindui
Moga cahaya lelapku tak membutakan mataku, semoga segala puji tak ku meninggi diri
Moga segala janji dapat juga ku penuhi, moga dapatku hadapi tikaman dari belakang
Lidah setajam pisau, ku tidak akan risau dengan cabaran, dugaan sepanjang perjalanan
Ku pasrah ku akur 7, 8, 6 Alhamdulillah Syukur...

Yassin:
Ult li albi bissaraha (I'm opening up my heart with honesty)
Hayya nab'idil karaha (Let's avoid the hated and hatred)
Syakkireena a' kulli ni'ma (Let's remain thankful with what we have)
Ba' ideena anil fattana (Let's avoid all lies and sins)
Laihi ya ruhi yadada ya laihi
Yalaihi ya yaruhi ya yadada yalaihi...

Dian Sastro:
Sujudku pun takkan memuaskan inginku
'Tuk hanturkan* sembah sedalam kalbu
Adapun kusembahkan syukur padamu ya Allah
Untuk nama, harta dan keluarga yang mencinta
Dan perjalanan yang sejauh ini tertempa
Alhamdulillah pilihan dan kesempatan
Yang membuat hamba mengerti lebih baik makna diri
Semua lebih berarti akan mudah dihayati
Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...

Thursday, December 23, 2010

Melawan kesepian.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Firstly,saya nak minta maaf kepada yang mengajak saya join mana-mana contest.Masih tiada minat untuk ke arah itu dan cuba memahami semua itu.Hehe.So,memang saya takkan peduli dengan semua tu.Kepada yang ada bagi award pada saya di blogs masing-masing,terima kasih saya ucapkan. =)
Second,berdiam diri adalah lebih baik daripada dikatakan memberi sebarang alasan.Jadi,dengan rasa yang saya tak tahu apa penerimaan insan-insan yang berkaitan,jutaan kemaafan daripada saya andai tidak dapat terlibat dengan sebarang aktiviti selepas ini.I've think about it.No ones understand but only me can make a change and I want to know whether it is become better for me or not.Something happen before make me realize what I must to do.Fullstop.I've decided on it.
Last but not least,to lost someone who cares and love you is never unexpected.Bila dah kehilangan buat selama-lamanya,baru terasa kewujudannya selama ini.Betulla ada ayat mengatakan,sayangi mereka yang menyayangi kamu lebih dari kamu menyayangi orang lain.Sebabnya..orang yang menyayangi kita lebih menghargai diri kita sebenarnya.Kisah ini mengajar saya sesuatu.
Last,tiba-tiba jumpa lagu ni dalam facebook seorang teman.Seribu satu kisah bermain di minda.Segala urat saraf berselirat dan akhirnya tiada apa yang kekal.Yang tinggal hanyalah kenangan dan pengalaman.
Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Tahniah adikku!

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Ok.Hari ini keputusan PMR keluar.Saya agak excited dari malam tadi.Kalau-kalau adik saya dapat fight saya.Mesti malam ni berita tentang mereka-mereka yang berjaya dengan keputusan yang cemerlang.Yap!All of you strive for it.Now it's time for you get your rewards.Tahniah buat mereka yang berjaya.Dan bagi mereka yang kurang berjaya,atau kecewa dengan keputusan masing-masing,itu rezeki masing-masing.Allah ada alasan untuk setiap perkara.Bersabar dan berusaha lagi pada masa akan datang.(bagaikan memujuk hati sendiri.hehe) Yang penting,usaha,ikhtiar,doa dan tawakal. =)
Tengah-tengah sibuk bawa barang dekat pasar tadi,dan mencari bayang Kaknor yang entah ke mana,handphone berbunyi lak.Guess what?Hampir saja saya melompat di tengah-tengah manusia yang ramai tu.Hahaha.Apit dapat 7A.Alhamdulillah.Berjaya juga dia atasi saya-6A,dan paling suka bila matematik dia dapat A.Sebab memang dia asyik mengeluh tentang subjek ni.(subjek feveret ak ms pmr&spm.skrg,mmpi ngeri.haha) Tapi,dia dah lakukan yang terbaik.Tahniah adikku!


Buatmu sahabat.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Hari ini..
Saya merindui seorang sahabat yang begitu dekat dengan saya.
Semalam..
Dia tinggalkan saya tanpa memberi peluang kepada saya menatap wajahnya buat kali terakhir.
Kelmarin..
Satu kisah yang saya akan ingat sampai bila-bila.
Doaku buatmu..
Semoga kau aman di sana.Maafkan segala salah-silapku.Moga bidadari-bidadari syurga mendampingimu.InsyaAllah.

Wednesday, December 08, 2010

Skyrunners~

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..
Ni lah cerita yang saya tengok pagi tadi.Hihi.
Pernah tengok cerita di atas? Mesti pernah kan...Rasanya masih baru cerita ni. Actually, saya baru tengok pagi tadi. Hikhik. Itu pun join adik-adik tengok tv. Masa tengok dah suku jalan cerita. Takpe. Masih awal. Layan aje. Sambil-sambil handphone di tangan, telinga dengar lagu, mata tetap pada kaca tv. Mula-mula tengok, wah! Handsome hero dia. Ops! Not the point here. Then, lama-lama macam best lak. Macam dah tengok kat cinema lak. Iklan je membuatkan sedar kami di dunia sebenar. Hihihi..
mula-mula Tyler & Nick Burns jumpa UFO
Sedikit sinopsis tentang cerita ni. Remaja Brothers Nick dan Tyler terjumpa sebuah UFO yang jatuh berhampiran kota mereka. Mereka segera mengelakkan kerajaan, terutama agen Armstrong, dan menjaga UFO di pengasingan, Tyler mengalami perubahan fizikal yang dramatik dan mempunyai kuasa super. Situasi menjadi lebih sukar untuk menutup perkembangan diri Tyler sedangkan Nick buat tak kisah, kerana usaha Nick mengejar Julie Gunn. Setelah Nick tidak mempedulikan Tyler,dia memutuskan untuk memberitahu agen Armstrong.Setelah Agen Amstrong menjelaskan kepada Tyler apa yang akan terjadi padanya,dia menembak kapal sehingga merosakkan kapal itu.
Agen Armstrong bertukar menjadi alien ikan-seperti yang menyamar dan menangkap Tyler.(errrr..klaka kot.haha)
ni lah wajah Agen Amstrong bile dah bertukar.haaaaa...
 Nick, merasa bersalah kerana terus-menerus meragukan dan mengabaikan Tyler, datang ke tempat persembunyian UFO untuk meminta maaf. Setelah mendapati bahawa Tyler hilang, ia mulai suatu usaha untuk memperbaiki UFO. Setelah cuba sepanjang malam, dia berjaya, dan UFO membawanya ke kubu bawah tanah di mana alien tinggal dan menyedari bahawa itu sebenarnya merupakan kawah kesan daripada kemalangan pendaratan-alien 'di Bumi. 
tempat yg penuh dgn alien dan akhirnya dimusnahkan oleh Tyler.bawah bumi ada tempat camni ke?
Nick menempatkan Tyler dan membebaskan dia dari sel tahanan nya.Nick dan Tyler mengungkap bahawa alien bercadang untuk mengambil alih bumi dengan menyebabkan pencemaran atmosfera. Tyler kemudian menggunakan bahan letupan asing untuk menghancurkan alien dan melarikan diri menggunakan UFO. Namun, mereka tidak berjaya menghancurkan semua itu dan dikejar oleh asing yang dipertahankan dalam versi yang lebih kuat dari mereka UFO. Setelah mengalahkan alien yang tinggal danmenghancurkan kapal pejuang asing, UFO mendarat betul-betul di majlis graduasi Nick dankawan-kawannya.Nick kemudian menggunakan UFO sebagai projek sainsnya dan dibenarkan untuk lulus. 
Nick telah berjaya lulus sambil diperhatikan oleh Tyler
Cinta? Dah tentu ada dalam cerita ni. Tapi yang tu saya malas nak kupas. Bukan itu yang menjadi persoalannya di sini. Mungkin ada yang kata cerita ni mengarut. Bukan cerita ni jer. Banyak lagi. Well..cerita dari barat kan mana pernah betul? Yang betulnya, manusia sering tertipu dengan jalan ceritanya. Tapi sejauh mana kita menggunakan peluang yang mereka buat tu untuk kita renungkan dalam fahaman agama kita. Sejauh mana semua itu menguji akidah dan kepercayaan kita. At least, kita tahu bahawa Allah memang tiada keraguan. Kebenaran yang kita miliki sekarang memang nyata. Malaysia mungkin tiada cerita semengarut macam ni. (sebab takda universal stdio mcm diorang kot) Tapi, Cicakman? Hmmm..Sebab tu lah kalau menerima tanpa memikirkan, akidah boleh terpesong. 
Moral of the story..cerita ni menceritakan kisah dua beradik, Nick dan adik lelakinya Tyler. Apa yang jelas, sebab hubungan kasih sayang yang kuat antara mereka membuatkan Nick meninggalkan niatnya untuk mengorat Julie sebaliknya pergi menyelamatkan adiknya yang hilang. Betapa pentingnya menjaga bumi ni dari dimiliki oleh makhluk asing yang ingin memerintah bumi. (errr..apakah?haha) Tapi,yang tu lah terdapat dalam cerita ini. UFO tu memberitahu apa yang akan terjadi pada bumi ni pada Tyler. Kita? Al-Quran dan as-Sunnah dah ada. Semua yang kita perlu lakukan dah ada dalam dua wasiat ini.Akhirnya, satu kesimpulan mudah dari saya, family first than other,bumi akan musnah jika tidak di jaga dengan baik dan pentingnya siapkan projek untuk graduate.(hehehe..perhatian pada yang masih belajar)
Huh! Dua jam mengadap cerita ni, yang tu je yang dapat? Tak. Apa yang penting kat sini, masa saya diluangkan bersama keluarga dalam cuti semester ini dan cerita ini dapat saya kaitkan dengan program yang saya akan pergi minggu depan. Program apa, nantikan perkembangannya nanti. =)

Wallahu'alam~~~

Tuesday, December 07, 2010

Yezza!! Blogsku berwajah baru + Maal Hijrah =)

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Penat. Akhirnya siap juga siapkan wajah baru untuk blogsku ini. Hehe. Tahniah duhai diri. Errrrr..apakah? Haha. Layankan aje. Kihkih. So, macam mana dengan wajah baru ini? Ok tak? Apa? Hudoh? Argh! Tak kisah. Yang penting saya puas hati. Berbaloilah beberapa jam je siapkan. Apa saya peduli.. Ni blogs saya kan? Hehe. Ala. Saya tahu, korang mesti enjoy kan singgah page nih? Hihi. Naik lift tekan sendiri. Hahaha. Kepada blogger-blogger sekalian, harap boleh berkongsi idea k. Terima kasih juga diucapkan kepada ikin dan barney atas cadangan-cadangan widgets ini. Hihi. Masanya dah tiba untuk kembali aktif di sini. =)

      Ok. Hari ni dah masuk 1 Muharram 1432 Hijrah. Maknanya? Niat perlu direfresh semula, pendirian perlu dibina semula. Matlamat perlu dicapai. Barang lepas jangan dikenang-kenangkan. Kisah lama jangan dirindu-rindukan. Hmmmm..cinta pertama? Akan ada cinta lain yang datang lepas ini. Maka jangan pernah bersedih dengan percintaan yang putus di tengah jalan itu. Errrr..perluke cerita tentang cinta? Ok. Stop. Maal Hijrah. Apa yang terlintas dalam fikiran korang? Hari Awal Muharram atau Hari Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam. Ia memperingati penghijrahan Nabi Muhammad SAW dari Kota Mekah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Berlaku pada 1 Muharram,ia merupakan hari pertama dalam takwim Hijrah.  Maksudnya apa dengan penghijrahan ini? Renung-renungkanlah..Ingat semula sejarah islam dulu.

Jadi, ayuh kita renung semula diri kita. Apakah kita hari ini lebih baik dari semalam. Atau kita hari ini lebih teruk dari semalam? Tepuk dada tanyalah iman masing-masing. Jadi, sempena Awal Muharram ini, ingin saya ingatkan diri saya supaya tetapkan keimanan dan lakukan penghijrahan iaitu:-

1) Lebih dekat dengan Allah.
2) Rajin-rajinkan diri untuk qiamullail selalu.
3) Quran baca selalu hari-hari walau sibuk macam mana sekalipun. 
4) Utamakan keluarga, kawan-kawan dan mereka yang memerlukan pertolongan saya.
5) Abaikan perkara-perkara yang membuang masa. (errr..facebook??)
6) Tetapkan semula pendirian yang goyah semenjak melangkah ke alam universiti.
7) Kuatkan semangat mengharungi kehidupan dan mehnah-mehnah yang ada.
8) Jangan membenci mereka yang menyakiti dan mengkhianati saya sebab Allah ada untuk mereka.
9)Bersyukur dengan segala kurnia dan nikmat yang Allah bagi selama ini.
10) Lupakan segala yang tidak penting sekarang..cinta,hiburan,kemewahan,blablabla....
11) Belajar memasak dan seangkatan dengannya.
12) Fokus pada study.
13) Utamakan yang utama!

Cukuplah yang tu je rasanya. Ada lagi mahu diperbaiki. Tapi biarlah yang lain dilakukan perlahan-lahan dan seiringan dengan yang di atas. InsyaAllah, moga Allah bagi saya kekuatan untuk merealisasikan semuanya. Amin.

Rabbani - Bicara Hijrah (Sambutan Maal Hijrah)


nis: kebetulan lak blogs berwajah baru ni digunakan hari ini.hijrah dari yang lama ke baru.hehehe~~~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...