Together we are...

Friday, January 21, 2011

Calon Menantu & Balasan Terlanjur...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Macam biasa saya jelajah groups dan fan pages di facebook. Dari iluvislam, kata-kata hikmah, dan beberapa fan pages islamik lain hinggalah ke groups bincang agama. Terlalu banyak rupanya masalah manusia pada hari ini. Tiba-tiba terbaca tentang ini...

LELAKI:Sronokk x klua jln2?
WANITA:Mmg sronok sgt syg (Nada geram+menyindir)
LELAKI:Aik..mcm x sronok jea keluar jln2..?Ni first time saya ajak awk jalan2 taw,penat nk pujuk adik sy ikut kita skali.
WANITA:Nk sronok mcm ne,org lain keluar g jln2 kat taman,yg awk ni bwk saya pegi pasar..beli sayur,pilih ikan..eiiii..geli la...busuk!
LELAKI:Konfem mak aku reject ni (Fail) ~cakap dalam hati~

Simpan dulu tentang hubungan lelaki dan wanita ini. Cuma nak semua ambil renungan tentang lelaki ini bawa wanita ini ke pasar, buat pertama kalinya keluar bersama dan ditemani adiknya. Terfikir, mungkin ada agaknya perempuan macam ni bila terjadi situasi sebegini. Melihat kepada diri saya sendiri, dari darjah 3 dah disuruh oleh ma untuk pergi beli ikan di kedai. Waktu tu cuma mengenali ikan selar kuning dan kembung. Tapi sampai sekarang masih tak dapat cam beberapa jenis ikan kalau ke pasar. Hehehe.  Tapi itu bukan alasan tidak suka ke pasar. Sebab setiap kali ke pasar dengan kakak atau ma, tempat ikan la kami akan pergi dahulu. Baru cari barang-barang lain. Berbalik kepada dialog ini (kisah saya tiada kaitan dengan apa yang dibicarakan.cuma selingan.hehe), memang betul apa yang dikatakan tentang lelaki itu. Dah tentu kena reject dengan bakal mak mentua kalau ada sikap macam ni. Kalau inilah sikap yang ada pada mereka, saya sendiri berasa malu. Bukan apa. Sememangnya itu akan menjadi tanggungjawab kita satu hari nanti. Nasib baik baru di bawa ke pasar...kalau disuruh siang ikan, siang ayam, masak dan sebagainya...Agaknya habis kecoh satu rumah akibat wanita manja ini. Moga-moga kita bukan seperti wanita ini. Amin.

Terbaca tentang kisah-kisah wanita dalam situasi yang berbeza. Memang menarik perhatian saya kerana di mana-mana hampir serupa berlaku . Tiba-tiba terbaca tentang artikel ini yang di post oleh seorang ahli dalam groups bincang agama. 

Wanita 1: sayang, u cintakan i?
Lelaki : iskk, u ni.. of course la I cinta kan u. sgt2 tau. Klo u xde mati i..
Wanita1: betul?
Lelaki: ye sayang, I tak tipu.
Wanita1: u ni, jangan la raba2 i..
Lelaki: I raba sikit je sayang
Wanita1: taknak la. . klo terlanjur mcm mane?
Lelaki: kita kawen la.. I jumpa parents u
Wanita1: betul? U nak kawen dengan i?

Lelaki: betul sayang. . . sumpah. . u diam je .. jgn ckp ape2. I pegang skit2 je.

SETAHUN LEPAS TU. . .

Wanita1 : sampai hati u. . . tipu i.. dulu u kate nak nak kawen dgn i. tapi bile u dah dapat. U kawen dengan perempuan lain..
Lelaki : I lelaki, u ingat I nak kawen dengan perempuan yang senang2 I boleh dapat? I nak perempuan yang suci.. bukan mcm u. yang senang2 bagi tubuh pada lelaki yang bukan bergelar suami. U ingat I bodoh nak kawen dengan u?
Wanita1: sampai hati u ckp mcm tu, dulu. . mase u nak.. mcm2 janji manis u bagi. Tapi skrg u salahkan i?
Lelaki: I lelaki . . I Cuma uji u. . tapi u bagi. . I ambil la. .
Wanita1: U memang jantan tak guna. . I menyesal kenal dengan u
Lelaki: u menyesal? Tapi I puas. . jgn lupa datang kenduri I nanti.
Wanita1: u akan dapat balasannye nanti . .

MALAM PERTAMA LELAKI DAN WANITA ITU...

Lelaki: sayang. . . I love u so much. .
Wanita2: me 2 sayang. .
Lelaki: I bertuah kawen dengan u.
Wanita: I pun, sayang.. I ada something nak bagitahu u
Lelaki: apedia sayang?
Wanita2: sebenarnya.. u bukan lelaki pertama yang tido dengan I . . I pernah tido dengan semua teman lelaki i. . untuk suke2. . . cari kepuasan . . tapi bile nak kawen. . I cari lelaki baik mcm u untuk jadi suami i. . u tak kesahkan?
Lelaki: WHAT??????????????????

Moralnya setiap perbuatan yang tak baik kita akan mendapat balasannya kalau tak di akhirat, di dunia juga kita akan mendapat bayaran cash..!

Nak tersenyum ada, rasa simpati pun ada. Konklusinya, marilah kita berfikir dan muhasabah diri kita semula. Semoga kisah ini dapat berikan kita pengajaran. Allah dah menjanjikan, perempuan baik untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya. Buat teman-teman di luar sana, sama-samalah kita mencari  reda Allah dan berusaha menjadi lelaki yang soleh dan perempuan yang solehah. Semoga kita menjadi calon menantu yang disenangi ahli keluarga suami dan pasangan yang soleh dan solehah. Amin.

Wallahu'alam~


Thursday, January 13, 2011

Bersyukurlah.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Anda sangka anda bahagia?
Anda fikir anda gembira?
Anda merasa cukup dengan nikmat pada anda sekarang?

cuba lihat diri anda sejenak...
bukan baru tadi keluar ayat ini dari mulut anda?

"wow!lawa tuh kereta dia..."
"aku nak cantik macam dia ar.."
"nak buat macam mana.dia anak orang kaya.aku ni apa je yang ada."
"handsome tu pakwe dia."
blablabla...

betul tak kadang-kadang yang tu keluar dari mulut kita?
bohong kalau tiada.
sebab?
kita cuma manusia biasa yang inginkan kesempurnaan.
hinggakan kita lupa apa yang kita miliki sekarang adalah kebahagiaan untuk diri kita.
cuba letakkan diri kita di tempat mereka.
apa kita sangka kita bahagia dan gembira andai semua yang kita inginkan kita dapat?
Allah dah tetapkan rezeki masing-masing.
jadi mengapa mengeluh?

renung sejenak kawan-kawan.

bukan kereta yang mahal yang membawa anda ke kubur kelak sebaliknya hanya keranda mengiringi jenazah anda.
bukan rupa yang cantik akan kekal selamanya tapi akhlak yang baik dan sifat takwa yang menjamin anda ke syurga atau neraka kelak.
bukan harta menjamin bahagianya anda di dunia ini,malah kerana harta hidup anda mungkin kacau-bilau.hiduplah dalam kesederhanaan,kerana itu lebih baik.
bukan pasangan yang cun atau kacak itu yang menjamin kehidupan anda gembira tetapi yang gelap itu lebih baik andai mereka soleh dan solehah.taat pada agama itu yang utama.

jadi,
mengapa kurang bersyukurnya anda dengan nikmat yang anda miliki sekarang?
kenapa harus cemburu pada nikmat yang dikurniakan Allah pada orang lain?
bukankah anda lagi bahagia?
kerana,
tanpa kereta yang mahal anda masih mampu melihat ciptaan Allah yang sangat indah ini.
tanpa miliki wajah yang cantik, anda bahagia dengan kawan-kawan anda.para penghuni langit mendoakan anda kerana sikap syukur yang anda miliki.
tanpa duit yang melimpah ruah dalam poket anda, keluarga anda masih mampu cukup makan,sihat tubuh badan dan anda tidak pernah mengalami nasib sebagaimana yang berlaku pada saudara kita di Palestin.
tanpa miliki pasangan yang cantik dan kacak,anda tetap bahagia,malah lebih bahagia dari mereka.bagi anda,pasangan anda adalah segala-galanya kerana dia menghormati dan menerima diri anda seadanya.

bersyukurlah,bergembiralah dan nikmatilah kehidupan anda sekarang kerana Allah sudah tetapkan sebegitu untuk anda dan kita semua.usah mengeluh,usah merintih kerana anda lebih bahagia daripada mereka semua!
Wallahu'alam~

Monday, January 03, 2011

Siapa kita?

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Siapakah orang yang sibuk? Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s



Siapakah orang yang manis senyumanya? Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil 
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman. 

Siapakah orang yang kaya? Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin? Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta. 

Siapakah orang yang rugi? Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan 
amal-amal kebaikan.... 



Siapakah orang yang paling cantik? Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik. 


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.



Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit? Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya...

Siapakah orang yang mempunyai akal? Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.. 







Wallahu'alam~

Saturday, January 01, 2011

Jom renovate hati kita.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Sebuah kisah untuk dihayati.Sebuah kenangan untuk disimpan.Sebuah epilog untuk dijadikan pengajaran.Itu semua dalam tahun lalu. Semoga tahun ini bawa perubahan yang lebih positif untuk semua.InsyaAllah.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...