Together we are...

Wednesday, October 02, 2013

Allah pasti menguji.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Allah pasti menguji. Kalau bukan kerana diri sendiri dalam diri sendiri, Allah letakkan masalah tu dalam diri insan-insan terdekat. Masa tu, nak tak nak kena kuat je. Sebab, 'masalah' tu masalah yang pernah kita hadapi dulu yang tiada jalan penyelesaian dan kini kembali dalam diri orang lain. 

Pernah berlaku dalam diri kalian?

**************************************

Sunnatullah.

Sungguh, telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah Allah. Kerana itu berjalanlah kamu ke segenap penjuru dan perhatikanlah bagaimana bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang mendustakan Rasul-Rasul. 
[Ali-Imran : 137]


Kalau masalah tu boleh dicampak pergi, dah lama nak suruh belon tu terbangkan kita bersama dan tinggalkan masalah yang ada di bumi. Kan? Tapi kadang. Allah turunkan masalah itu untuk kita renung dan mengenali diri kita supaya lebih dekat dengan Ilahi. Saat masalah itu kembali, ketahuilah. Allah punya cara dan solusi untuknya. Jika dahulu, diri seakan buntu mencari jalan keluar. Dan sekarang, Allah Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa. Saat menolong kawan kita yang ada masalah, saat itu lah masalah kita yang dahulu terungkai juga. Nescaya, waktu itu bibir kita menguntum senyuman dan hati tenang akhirnya. 

Allah mendidik kita melalui masalah orang lain.

Kan ada ayat ni selalu diungkap.

Kita tolong orang lain, Allah akan tolong kita.

Senyum.

Moga Allah redha.

^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...