Together we are...

Sunday, May 18, 2014

Gula-Gula Pedas

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Dalam hidup ni, kita takkan dapat apa yang kita nak. Wajarlah. Kita manusia, kita tak boleh ada semua. Allah sendiri suruh kita sederhana dalam segalanya. Tak ke? Namun tak salah meletakkan sesuatu impian itu sebesar langit sekalipun. Asalkan kita sedar di bumi mana kita berpijak. Tak dapat ke langit, sekurangnya dapat menggapai awan. Tak dapat gapai awan, ya..kita masih lagi melangkah dan masih mendongak ke atas. Allah ada di situ. Allah ada.

Bukan mudah meniti takdir Ilahi di saat hati rapuh sekali. Bukan senang merentasi dunia andai kaki seakan mati untuk melangkah dan berlari. Menyesal atas perbuatan yang dibuat tanpa mengubahnya pada hari ini, sia-sia namanya. Menyesal dan meminta maaf tetapi masih berterusan melakukan kesilapan, namanya suatu kebodohan. Mungkin.

Hari ini, ayuhlah kita hanya membicarakan tentang hari ini dan apa yang perlu dilakukan pada hari-hari akan datang. Hari ini, biarlah menjadi hari-hari yang baru untuk kehidupan yang mendatang. Cukuplah membicarakan tentang apa yang berlaku. Cukuplah merenung semula insiden-insiden yang menyakitkan hati dahulu. Cukuplah. Life goes on.

.
Saat aku tekad melangkah pergi, 
tiada lagi kita yang dulu-

Thursday, May 15, 2014

Human.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

What do you feel when you say nothing about them, but they judge you and blaming you?

What do you feel when people like bring the past just to hurt you? It's not because the past but the people who talk about it. Someone who know your past and both of you already had a new life now.

What do you feel when some people always find your faults and make you like a sinner that unforgiven?

What do you feel when you cannot say something in your minds because people mind other business and like to judge?

What do you feel when you cannot do the things you love?

What do you feel when you being ignored by someone you care enough?


It's hurt. Deep inside.

If you wanna know how I feel.

I can hold my breath. I can bite my tongue. I can stay awake for days. If that's what you want. Be your number one. I can fake a smile. I can force a smile. I can dance and play the part if that's what you ask give you all I am. I can turn it on. Be a good machine. I can hold the weight of worlds if that's what you need. Be your everything. I can do it. I'll get through it. But I'm only human and bleed when I fall down. I'm only human and I crash and I break down. Your words in my head, knives in my heart. You build me up and then I fall apart cause I'm only human. I'm only human. Just a little human. I can take so much till I've had enough.
I'm only human. Just a little human.

Tuesday, May 13, 2014

Kalau ada calon tapi kena tunggu selama dua tahun, kau tunggu?

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

"Kalau ada calon tapi kena tunggu selama dua tahun, kau tunggu?"

Aku tersengih.

'Believe that when something is meant to be, it will happen. In God's time. At the right moment. For the best reason. With the right person.'

Aku tunggu. Sebab aku yakin dia terbaik. Lepas dua tahun, andai kata tiada progress..move on je lah. Tapi, andai kata dalam masa dua tahun ni aku TERterima lamaran lain, aku rasa itu bukan salah aku. Ha-ha! =)
update 15/5/2014 : the question is, ' if '.. read carefully. if.

Bab jodoh ni, bukan kerja kita tapi urusan Allah. Tak ke? Bila sampai masa yang sesuai, Allah akan lorongkan hati kita untuk buat pilihan yang terbaik. Haruslah, istisyarah dan istikharah.

Jika kau rasa dua tahun tu terlalu lama sedangkan kau boleh menimang cahaya mata dalam tempoh tu, aku tak rasa kau perlu menunggu. Cari je lah calon lain. Jika kau rasa dua tahun tu berbaloi untuk kau tunggu, tunggu je lah. Mana tahu, insyaAllah dia yang terbaik untuk kita.

Macam aku kata gak kat atas tu..bila sampai masa yang sesuai, Allah akan lorongkan hati kita untuk buat pilihan yang terbaik.

Yang penting, istisyarah dan istikharah.
Pilihan Allah untuk kita tak pernah salah.
Semuanya ada hikmah.

Jodoh rahsia Allah.

Monday, May 12, 2014

Kau sahabat, teman dan kawan.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Bila aku rasa sedih, aku toleh ke belakang seketika. Sebab aku tahu kau pernah ada di situ berkongsi cerita dan tawa ceria bersama. Dan bila aku kembali tersenyum mengingati semua itu, aku terus melangkah ke depan walaupun kau jauh dan tiada di sisi menemani hari-hari mendatang. Aku tahu kau mahu aku tetap begitu; tetap kuat dan tersenyum. Terus mara kejar masa depan dan raih kebahagiaan yang dijanjikan Ilahi.

Terima kasih.
Kau sahabat, teman dan kawan.


Friday, May 09, 2014

Random.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Lama rasanya tak berceloteh di sini. Setiap kali nak tulis entri baru, delete adalah perkara terakhir yang buat selepas jari-jemari berdansa di papan kekunci. Complicated. Hati sentiasa berbolak-balik.

Hari ni dengan tekad dan penuh keazaman nak habiskan menaip dan publish entri ini. (walhal dah kecundang tapi gagahkan juga. haha!)

Bila kita terlalu memikirkan perasaan orang lain, maka secara tak langsung kita akan mengorbankan perasaan sendiri. Agree to disagree. Aku cuma cakap apa yang aku rasa. Dan apa yang aku rasa, tak mungkin orang lain rasa perasaan yang sama. Kesabaran sangat menyakitkan hati tika lidah tak mampu membalas dengan kata-kata. Tak ke? Ye lah. Orang lain kutuk kau, orang lain cari pasal dengan kau, kau nak membela maruah dan harga diri kau..tapi di satu sisi, kau takut kata-kata kau akan menyakiti hati yang lain..dan kau ambil keputusan berdiam diri. Diam diri tahan marah. Dan menangis. Kan?

Kemudian kau rasa, it is better to let them go..

Kau rasa macam tu.
Tapi kau masih pedulikan mereka.
Ya, ego kerana maruah dan sayang kerana iman.

*supper makan cream crackers cicah susu*

aku tak minum kopi dan nescafe 
serta perlahan-lahan kena untuk tidak minum teh. isk.

Aku taknak tulis ayat negatif. Aku taknak buat ayat sedih dan kecewa. Sebab, entah- Tapi tak boleh. Bahagia dalam dunia ni bukan kekal. Nak tak nak, kena akui gak bahawa kesedihan dan kekecewaan tu lumrah kehidupan. Wahaha. Again, blog ni macam orang sakit. Keh.

Aku tulis antara ayat ceramah Nouman Ali Khan yang aku dengar kat youtube. 
Seriously his talks is awesome!

In this world, you will never truly be happy. No matter what Allah SWT gives you, you will never truly be content. This place is design to break your heart. If you’re looking to be happy in this dunya (world), you’re in the wrong place.

Jiwa bergetar bila dengar terutama this place is design to break your heart. Ayat ni sesuatu. Kita semua tahu, dunia ini tempat persinggahan. Dalam dunia ini tidak ada apa yang kekal. Dan kita juga tahu, akhirat itu yang kekal abadi. Tapi kita juga tahu yang kita ini ego. Berperang antara nafsu dan iman.

DAN suka untuk aku memberi amaran! Sedih dan kecewa seseorang bukan hanya kerana ajnabi. Mindset tolong ubah. Muhasabah semula tentang definisi cinta. 
Aku mohon!

 Ketenangan yang kau cari terpancar di lorong sufi..

Bila aku dengar lagu Rabiatul Adawiyah by In-Team, aku sentiasa gelakkan diri aku sendiri. Gelakkan kekurangan diri sendiri dan menginsafi siapa aku sebenarnya. Ingat semula kisah beliau dalam buku Srikandi-Srikandi Yang Benar tulisan Zahiruddin Zabidi, terlalu jauh jika hendak dibandingkan dengan wali Allah itu. Perlahan-lahan, di sudut hati terdetik..alangkah- 
Alangkah indahnya jika hati aku seteguh itu.


Kena stop writing sebab orang sebelah dah asyik usha apa yang aku tulis. Walhal rasa banyak lagi nak stori mori. Dia ingatkan aku tulis cerpen-yang-di-request selepas terkantoi aku menulis cerpen. 

"Tak sangka belajar IT tapi tulis cerpen."

Aku lagi tak sangka bila bidang IT ni bukan sekadar guna Microsoft Word dan Microsoft PowerPoint. Ini serius bila jumpa coding dan coding setiap semester! 
Kah! Cuba untuk tidak menyesal sebab aku dah jauh melangkah hingga ke saat ini. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita semua. 

Sabar menempuh jalan, tetapkan iman di hati. Yakinkan janji Tuhan syurga yang sedia menanti. Iman lah penyelamat dunia penuh pancaroba, hidup akhirat kita kekal bahagia.

Hingga bertemu lagi wahai jiwa-jiwa yang dambakan Jannah Ilahi.
Bonne nuit...

Laila saida wa ahlam ladida..

Thursday, May 01, 2014

Ini jalan takdirku. Jalan yang hanya Tuhan yang tahu.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Seindah Tulip : Bahagian 6
Ini jalan takdirku. Jalan yang hanya Tuhan yang tahu.

Marissa : Allahuakbar! Qis.. Kenapa ni. Alia, ambilkan air dalam gelas tu.

Alia : Qis.. Aku minta maaf. Aku tak marah kau. Tak. Alia diserbu perasaan bersalah bila melihat Qistina lemah sekali.

Qistina : It's ok Alia. Bukan salah kau. Aku memang tak sihat dua tiga hari ni. Cuaca tak menentu kan sekarang. Jangan risau.

Marissa : Kau sakit apa Qis? Risau. Dia bukan tidak kenal bagaimana Qistina dahulu.

Qistina mengukir senyuman. Dia berjalan perlahan-lahan ke arah meja kecil di tepi katil. Dicapainya ubat dalam plastik. Kemudian plastik ubat dimasukkan ke dalam laci meja.

Qistina : Batuk biasa je Risa. Lepas makan ubat nanti ok lah.

Alia : Kau tak pergi klinik? Hospital?

Qistina menggeleng.

Qistina : Tu kat bawah dah ada doktor. Buat apa aku susah-susah pergi klinik. Tersengih.

Alia : What? Who is he? Dia perasan wajah Qistina yang berubah ceria bila menyebut gerangan doktor itu. Dia yakin yang dimaksudkan doktor di bawah adalah lelaki yang membuka pintu untuk mereka berdua. Tiada orang lain dalam rumah itu. Qistina sendiri yang mengesahkan.

Marissa : He is your husband, right? Encik Tulip yang kau tunggu selama ni.

Alia : Mana kau tahu Risa?

Marissa : Qis sendiri pernah kata dulu. Nur hanyalah panggilan untuk suaminya. Bukan tadi dia sebut nama Qis, Nur?

Alia : Haha. Aku tak ingat. Serius. Yang aku tahu nak cepat jumpa Qis je.

Qistina mencuba untuk ketawa. Marissa memang begitu. Sentiasa peka dengan keadaan sekeliling.

Alia : Bila kau kahwin Qis? Dia teruja nak tahu. Seketika mereka melupakan apa yang baru mereka bualkan.

Marissa : Puan Alia Batrisya, jangan nak jadi wartawan kat sini boleh tak? Qis tengah tak sihat la sayang.

Alia : Okey.. Okey.. Mengalah.

Qistina : Takpe Risa. Dia bangun mengambil album di atas meja.

Marissa : Qis.. Itu.. Matanya terarah pada frame gambar di sebelah pintu kamar.

Qistina : Ni album perkahwinan aku. Tengoklah.

Alia : Nur Raisya Qistina! Kau main hide and seek dengan kami ke? Ketawa kuat.

Marissa : Kami datang walimah kau. Kami duduk sebelah kau waktu tu. Kau pakai purdah. Aku tak cam kau walaupun aku rasa kita dah lama kenal masa kita bersalam. Aku ingat lagi pandangan mata kau waktu tu. Dan suami kau.. Ya Allah! Macam mana aku boleh tak cam dia sekarang.

Alia : Aku langsung tak ingat apa-apa. Ketawa. Masa tu aku ikut je bila mama ajak. Risa ada juga cakap tentang pengantin perempuan tapi bila mama hanya senyap diajukan soalan, aku pun taknak buat mama sedih.

Marissa : Masa ni aku tengah pregnant. Alia baru sebulan berkahwin.

Qistina : Dua tahun. Macam-macam berlaku. Diam.

Alia menoleh sekilas pada Marissa sebelum pandangannya menghala pada Qistina yang sudah berdiri di balkoni. Qistina berdiri lama di situ. Alia dan Marissa berjalan ke arah Qistina.

Alia : Memang betul kau taknak cerita apa yang berlaku dalam dua tahun ni? Suaranya perlahan meminta simpati. Bahu Qistina disentuh lembut.

Marissa : Alia..

Alia : Risa, aku kenal Qis. Kita kenal Qis. Aku tahu dia menderita selama dua tahun ni. Last time aku cakap dengan dia, dia menangis sedu-sedan. Tapi, Qistina tetaplah seorang Qistina yang lebih suka menggembirakan orang lain. Dalam tangisan dia, tawanya masih ada untuk orang di sekelilingnya.

Marissa : Dan kau tetap Alia yang dulu walaupun dah kahwin, dah ada anak. Perangai macam budak-budak lagi.

Alia : Well. I'm still sweet 17. Just like always. Tersenyum.

Qistina : Eleh. Perasan. Fact is fact.

Mereka bertiga ketawa. Qistina menarik nafas perlahan bila masing-masing senyap.

Qistina : Kita takkan pernah tahu apa yang Allah aturkan untuk kita. Walaupun pedih, kita tetap kena telan. Walaupun pahit, kita terpaksa juga hadam. Kita tiada pilihan. To get the better one, we must go through the worst. Dalam masa dua tahun ni, aku sentiasa ikut perkembangan kalian. Bila Imani dan Iman lahir, aku ada tengok mereka di hospital. Bila Qaisara lahir, aku juga ada di situ. Tapi aku tak boleh dekat dengan kalian berdua. Masa Alia kemalangan beberapa minggu selepas perkahwinan aku, aku hampir terjerut oleh perasaan bila tengok sahabat aku koma. Aku hanya boleh titipkan doa buat kalian.

Alia : Kau.. Kau ada waktu tu?

Qistina : Sentiasa. Tapi lepas aku tengok anak-anak Risa, aku ikut suami aku sambung belajar di luar negara. Aku balik sekejap bila Qaisara lahir. Risa, Alia..terima kasih hadir ke walimah aku. Dan aku minta maaf pasal mama. Mama hanya memenuhi impian aku untuk melihat kalian ada bersama pada hari pernikahan aku.

Alia : Aku tak tahu nak cakap apa Qis. Aku masih tertanya-tanya dengan semua ni. Mana kau pergi, apa kau buat, perkahwinan kau, dan apa sebenarnya yang berlaku selama ini..

Marissa : Kenapa kau sembunyikan diri daripada kami?

Alia terkejut dengan soalan Marissa. Sangkanya ibu kepada dua orang anak itu tidak mahu bertanyakan ke mana Qistina pergi selama ini. Alia ketawa kecil sambil memandang Marissa.

Marissa : Apa? Tersengih kelat.

Alia : Puan Marissa juga curious mana Puan Qistina menghilang ya.. Dia mengusik Marissa.

Qistina : Aku nak peluk kalian boleh? Rindu sangat-sangat.

Qistina menukar topik sebelum Alia bertanyakan lagi hal yang sama. Biarlah apa yang dilaluinya dahulu menjadi rahsia buat dirinya dan insan-insan tertentu dalam kehidupannya.

Alia : Encik Suami hantar sms minta aku balik. Mentua aku datang rumah. Aku kena balik dulu. Kau Risa?

Marissa : Aku nak tinggal lama sikit dengan Qis. Kau baliklah dulu.

Alia : Ok. Qis, you owe me big time. Nanti kita spend masa lepas kau betul-betul sihat ya.

Qistina : InsyaAllah. Aku janji kali ni aku tak lari jauh dah. Ketawa.

Marissa menghantar Alia ke bawah sementara Qistina menjawab panggilan telefon.

Marissa : Rumah kau sunyi je. Kau tinggal berdua je? Mama?

Qistina : Kadang, tak semua persoalan perlukan jawapan. Kan?

Marissa : Aii..takkan tanya soalan biasa pun tak boleh nak jawab. Very secretive Qistina now.

Qistina tersengih malu.

Qistina : No. I mean, Alia's questions. Sometimes, it's better not to say anything. Saying how we truly feel might make things worse.

Marissa : Qis, kau masih percayakan aku dan Alia?

Qistina : Kepercayaan bukan mainan yang boleh dijual beli Risa. Cuma..aku dah nekad untuk lupakan apa yang berlaku. Buat apa perlu diceritakan derita masa lalu jika kita sudah bahagia pada hari ini. Alia dah berkahwin dan ada anak. Kau pun dah ada anak kembar. Dan aku sendiri, dah kahwin. Kita dah ada kehidupan masing-masing. Tinggal kita perlu menjaga dan membawa keluarga kita sekarang ke syurga.

Marissa : Kau dah berubah banyak dalam masa dua tahun ni. Aku harap semuanya berubah ke arah kebaikan.

Qistina : Kelukaan mengubah seseorang. Tapi masa juga takkan boleh bawa pergi dirinya yang sebenar.

Marissa : Ya. Seperti Nur Raisya Qistina yang tetap mementingkan kegembiraan orang lain berbanding dirinya. Sebab baginya, melihat orang lain tersenyum bahagia adalah kegembiraan buatnya. Kerana itulah, kau takkan mampu jawab soalan Alia.

Qistina : Maksud kau?

Marissa : Qis.. Apa yang terjadi kerana Alia kan?

Qistina terkedu. Langkahnya diatur ke pintu bila ketukan dari luar kedengaran. Kemudian dia mendapatkan semula Marissa yang masih menantikan jawapan daripadanya.


Bahagian 5 | Bahagian 6 | Bahagian 7
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...