Together we are...

Thursday, May 01, 2014

Ini jalan takdirku. Jalan yang hanya Tuhan yang tahu.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

Seindah Tulip : Bahagian 6
Ini jalan takdirku. Jalan yang hanya Tuhan yang tahu.

Marissa : Allahuakbar! Qis.. Kenapa ni. Alia, ambilkan air dalam gelas tu.

Alia : Qis.. Aku minta maaf. Aku tak marah kau. Tak. Alia diserbu perasaan bersalah bila melihat Qistina lemah sekali.

Qistina : It's ok Alia. Bukan salah kau. Aku memang tak sihat dua tiga hari ni. Cuaca tak menentu kan sekarang. Jangan risau.

Marissa : Kau sakit apa Qis? Risau. Dia bukan tidak kenal bagaimana Qistina dahulu.

Qistina mengukir senyuman. Dia berjalan perlahan-lahan ke arah meja kecil di tepi katil. Dicapainya ubat dalam plastik. Kemudian plastik ubat dimasukkan ke dalam laci meja.

Qistina : Batuk biasa je Risa. Lepas makan ubat nanti ok lah.

Alia : Kau tak pergi klinik? Hospital?

Qistina menggeleng.

Qistina : Tu kat bawah dah ada doktor. Buat apa aku susah-susah pergi klinik. Tersengih.

Alia : What? Who is he? Dia perasan wajah Qistina yang berubah ceria bila menyebut gerangan doktor itu. Dia yakin yang dimaksudkan doktor di bawah adalah lelaki yang membuka pintu untuk mereka berdua. Tiada orang lain dalam rumah itu. Qistina sendiri yang mengesahkan.

Marissa : He is your husband, right? Encik Tulip yang kau tunggu selama ni.

Alia : Mana kau tahu Risa?

Marissa : Qis sendiri pernah kata dulu. Nur hanyalah panggilan untuk suaminya. Bukan tadi dia sebut nama Qis, Nur?

Alia : Haha. Aku tak ingat. Serius. Yang aku tahu nak cepat jumpa Qis je.

Qistina mencuba untuk ketawa. Marissa memang begitu. Sentiasa peka dengan keadaan sekeliling.

Alia : Bila kau kahwin Qis? Dia teruja nak tahu. Seketika mereka melupakan apa yang baru mereka bualkan.

Marissa : Puan Alia Batrisya, jangan nak jadi wartawan kat sini boleh tak? Qis tengah tak sihat la sayang.

Alia : Okey.. Okey.. Mengalah.

Qistina : Takpe Risa. Dia bangun mengambil album di atas meja.

Marissa : Qis.. Itu.. Matanya terarah pada frame gambar di sebelah pintu kamar.

Qistina : Ni album perkahwinan aku. Tengoklah.

Alia : Nur Raisya Qistina! Kau main hide and seek dengan kami ke? Ketawa kuat.

Marissa : Kami datang walimah kau. Kami duduk sebelah kau waktu tu. Kau pakai purdah. Aku tak cam kau walaupun aku rasa kita dah lama kenal masa kita bersalam. Aku ingat lagi pandangan mata kau waktu tu. Dan suami kau.. Ya Allah! Macam mana aku boleh tak cam dia sekarang.

Alia : Aku langsung tak ingat apa-apa. Ketawa. Masa tu aku ikut je bila mama ajak. Risa ada juga cakap tentang pengantin perempuan tapi bila mama hanya senyap diajukan soalan, aku pun taknak buat mama sedih.

Marissa : Masa ni aku tengah pregnant. Alia baru sebulan berkahwin.

Qistina : Dua tahun. Macam-macam berlaku. Diam.

Alia menoleh sekilas pada Marissa sebelum pandangannya menghala pada Qistina yang sudah berdiri di balkoni. Qistina berdiri lama di situ. Alia dan Marissa berjalan ke arah Qistina.

Alia : Memang betul kau taknak cerita apa yang berlaku dalam dua tahun ni? Suaranya perlahan meminta simpati. Bahu Qistina disentuh lembut.

Marissa : Alia..

Alia : Risa, aku kenal Qis. Kita kenal Qis. Aku tahu dia menderita selama dua tahun ni. Last time aku cakap dengan dia, dia menangis sedu-sedan. Tapi, Qistina tetaplah seorang Qistina yang lebih suka menggembirakan orang lain. Dalam tangisan dia, tawanya masih ada untuk orang di sekelilingnya.

Marissa : Dan kau tetap Alia yang dulu walaupun dah kahwin, dah ada anak. Perangai macam budak-budak lagi.

Alia : Well. I'm still sweet 17. Just like always. Tersenyum.

Qistina : Eleh. Perasan. Fact is fact.

Mereka bertiga ketawa. Qistina menarik nafas perlahan bila masing-masing senyap.

Qistina : Kita takkan pernah tahu apa yang Allah aturkan untuk kita. Walaupun pedih, kita tetap kena telan. Walaupun pahit, kita terpaksa juga hadam. Kita tiada pilihan. To get the better one, we must go through the worst. Dalam masa dua tahun ni, aku sentiasa ikut perkembangan kalian. Bila Imani dan Iman lahir, aku ada tengok mereka di hospital. Bila Qaisara lahir, aku juga ada di situ. Tapi aku tak boleh dekat dengan kalian berdua. Masa Alia kemalangan beberapa minggu selepas perkahwinan aku, aku hampir terjerut oleh perasaan bila tengok sahabat aku koma. Aku hanya boleh titipkan doa buat kalian.

Alia : Kau.. Kau ada waktu tu?

Qistina : Sentiasa. Tapi lepas aku tengok anak-anak Risa, aku ikut suami aku sambung belajar di luar negara. Aku balik sekejap bila Qaisara lahir. Risa, Alia..terima kasih hadir ke walimah aku. Dan aku minta maaf pasal mama. Mama hanya memenuhi impian aku untuk melihat kalian ada bersama pada hari pernikahan aku.

Alia : Aku tak tahu nak cakap apa Qis. Aku masih tertanya-tanya dengan semua ni. Mana kau pergi, apa kau buat, perkahwinan kau, dan apa sebenarnya yang berlaku selama ini..

Marissa : Kenapa kau sembunyikan diri daripada kami?

Alia terkejut dengan soalan Marissa. Sangkanya ibu kepada dua orang anak itu tidak mahu bertanyakan ke mana Qistina pergi selama ini. Alia ketawa kecil sambil memandang Marissa.

Marissa : Apa? Tersengih kelat.

Alia : Puan Marissa juga curious mana Puan Qistina menghilang ya.. Dia mengusik Marissa.

Qistina : Aku nak peluk kalian boleh? Rindu sangat-sangat.

Qistina menukar topik sebelum Alia bertanyakan lagi hal yang sama. Biarlah apa yang dilaluinya dahulu menjadi rahsia buat dirinya dan insan-insan tertentu dalam kehidupannya.

Alia : Encik Suami hantar sms minta aku balik. Mentua aku datang rumah. Aku kena balik dulu. Kau Risa?

Marissa : Aku nak tinggal lama sikit dengan Qis. Kau baliklah dulu.

Alia : Ok. Qis, you owe me big time. Nanti kita spend masa lepas kau betul-betul sihat ya.

Qistina : InsyaAllah. Aku janji kali ni aku tak lari jauh dah. Ketawa.

Marissa menghantar Alia ke bawah sementara Qistina menjawab panggilan telefon.

Marissa : Rumah kau sunyi je. Kau tinggal berdua je? Mama?

Qistina : Kadang, tak semua persoalan perlukan jawapan. Kan?

Marissa : Aii..takkan tanya soalan biasa pun tak boleh nak jawab. Very secretive Qistina now.

Qistina tersengih malu.

Qistina : No. I mean, Alia's questions. Sometimes, it's better not to say anything. Saying how we truly feel might make things worse.

Marissa : Qis, kau masih percayakan aku dan Alia?

Qistina : Kepercayaan bukan mainan yang boleh dijual beli Risa. Cuma..aku dah nekad untuk lupakan apa yang berlaku. Buat apa perlu diceritakan derita masa lalu jika kita sudah bahagia pada hari ini. Alia dah berkahwin dan ada anak. Kau pun dah ada anak kembar. Dan aku sendiri, dah kahwin. Kita dah ada kehidupan masing-masing. Tinggal kita perlu menjaga dan membawa keluarga kita sekarang ke syurga.

Marissa : Kau dah berubah banyak dalam masa dua tahun ni. Aku harap semuanya berubah ke arah kebaikan.

Qistina : Kelukaan mengubah seseorang. Tapi masa juga takkan boleh bawa pergi dirinya yang sebenar.

Marissa : Ya. Seperti Nur Raisya Qistina yang tetap mementingkan kegembiraan orang lain berbanding dirinya. Sebab baginya, melihat orang lain tersenyum bahagia adalah kegembiraan buatnya. Kerana itulah, kau takkan mampu jawab soalan Alia.

Qistina : Maksud kau?

Marissa : Qis.. Apa yang terjadi kerana Alia kan?

Qistina terkedu. Langkahnya diatur ke pintu bila ketukan dari luar kedengaran. Kemudian dia mendapatkan semula Marissa yang masih menantikan jawapan daripadanya.


Bahagian 5 | Bahagian 6 | Bahagian 7

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...