Together we are...

Sunday, December 21, 2014

menari di lantai dansa

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..


Aku hanyalah seorang perempuan yang ingin menari dengan memakai high heel 3 inci. Ini serius.

Sekali baca, memang kau akan kata.. ''Ek ena minah ni. Tudung labuh, pakai stokin..blablabla.."

Tapi aku harap kau baca banyak kali dan cari maksud dalam ayat tu. Kekeke.

Letih untuk letih.

Umur mungkin masih muda (mungkinlaaa), tapi boleh dikatakan aku dah lalui banyak jenis liku kehidupan. Sejak aku berumur 10 tahun, aku dah lihat kehidupan ni macam mana. Maksud aku, dunia. Ya, dunia. Dunia yang..entah. Describe lah sendiri. Nah tempat kosong.
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________

Chill. Tarik nafas.

Yang lurus (maafkan aku)..memang akan mudah membalas secara negatif, menilai dengan membuta-tuli dan menghakimi seperti dia je yang sempurna, yang betul, yang yakin benar dia yang..  Tapi apa kata, kau belajar untuk menjadi seorang yang memahami maksud tersirat. Atau sarkastik. Atau gag. Atau troll. Atau parody. Atau.. Apa lagi eh?

Memahami. Bukan menghakimi.

Bak kata seorang teman, jujur dengan manusia sama sakit hati rasanya bila tak jujur. Wahaha. Aku akui hakikat itu. Kau kata kau nak jadi seorang ustazah, ramai je yang kutuk kau. Kau berperangai macam budak nakal pun, kuikui. Lagilah teruk hentamannya. Dan.. Kau buat je lah apapun selagi mana Tuhan tak marah. Hati kau, Allah lebih mengetahui. Tak ke?

Tapi kena gak faham. Sesuatu tu jadi fitnah bila kita sendiri yang buka pintu-pintu fitnah. Jadi, elakkanlah buat sesuatu yang boleh menimbulkan prasangka buruk. Tak termasuk entri ini. Nak husnuzon, sukar eh?

"Memang hidup ni nak kena fikir apa orang lain kata atau kita buat apa yang kita suka selagi mana Allah tak larang?"

Manusia ni kompleks. Hati sendiri kita tak berapa nak faham. Apatah lagi hati orang lain. Tak ke?

Hati yang sekeping itu tak terjaga. Tapi sibuk nak jaga hati orang lain. Tak ke?

Allah bagi hati satu je. Tu pun tak pernah rasa puas dengan apa yang Allah bagi. Tak ke?

Hati. Kau yakin hati kau ada Allah je?
Hati. Sifat hati tu berbolak-balik. Ke dah lupa hakikat tu?

Pakai sandal flat. Jalan atas bumi landai. Mana cabaran dalam hidup?

Aku sentiasa pelik macam mana gadis-gadis dalam movie boleh menari pakai high heel. Haha. Aku terpengaruh dengan movie rupanya. Ceh.


"Sesiapa yang berkata hari cerah itu sinonim dengan kebahagiaan, dia belum pernah menari dalam hujan."

Ayat ni lebih memberi kesan dalam hidup aku. Aku jumpa ayat keramat ni dalam buku Chicken Soup For Soul. Aku yang sememangnya suka hujan dan memang suka mandi hujan dulu-dulu, jadi ayat tu bermakna buat aku.

Menari. Bukan aku mahu menari seperti penari-penari yang ada.

Tapi aku mahu 'menari' di 'lantai dansa'..

Menari yang membawa erti menjalani kehidupan. Lantai dansa yang bermaksud dunia yang penuh mehnah dan tribulasi.

Hidup ni kena ada cabaran. Kena paksa minda untuk berfikir jauh ke depan. Berfikir bahawa yang negatif, jadikan positif dalam hidup. Pandang setiap perkara dengan hikmah dan cabar diri untuk melakukan yang terbaik.

Yang penting. Wajib tahu dosa pahala itu apa.
Syurga dan neraka untuk orang bagaimana.
Moga Allah redha.
Wallahua'lam.

p/s : statement awal-awal tu betul gak. rasa satu pencapaian peribadi bila dapat menari pakai high heel 3 inci. sebab jalan pakai wedges pun kaki asyik terpeleot..haha! senyum tak perlu kata apa-apa. perempuan kan? menari dalam bilik sudah. boleh jadi exercise untuk kuruskan badan. eheh.

Sunday, December 14, 2014

. . .

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..


Tuesday, December 09, 2014

persona non grata

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

First day, banyak topik gak dibualkan. Akhirnya dia cakap..

Dengan solat pun boleh masuk syurga. Tapi lambat sikitlah.

Aku tersengih, dia ketawa. Memang solat akan membawa kita ke syurga. Ye lah. First thing yang dihisab oleh Allah adalah solat. Tapi, hidup sebagai hamba Allah masih ada tanggungjawab lain, kan? Itulah maksudnya. Solat tu memang baik dah, tapi bila buat ibadah-ibadah lain itu lagi terbaik.

Another story.
Selepas empat hari, dia memerli aku.

"Tetibe jadi pengecut ke?"

Terpempan. Sampai sekarang soalan tu menghantui diri aku. Hahaha- Dia memang tak kenal aku. Dan saat ni aku rasa aku pun tak kenal diri aku. Heh.

Sometimes, someone says something so small and it just fits right into this empty place in your heart.


"Seseorang hadir dalam hidup kita ada dua sebab. Sama ada untuk memberikan kita pengajaran atau untuk bersama hingga ke syurga."

Keserasian kita, adakah sejati di mataNYA?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...